Přeskočit na obsah
Domů » Magazín o alkoholu » Označení ginu – jaký je rozdíl mezi ginem a ginovým likérem?

Označení ginu – jaký je rozdíl mezi ginem a ginovým likérem?

Správný návrh a označení lihovin ginem v zásadě není nijak zvlášť obtížné. Gin však se svou vysokou úrovní inovace projevuje problém, který může postihnout všechny lihoviny. Trend směrem k nealkoholickým nápojům je v rozporu s vyhláškou o lihovinách.

Likér musí mít určitý minimální obsah cukru a lihovina musí mít určitý minimální obsah alkoholu.

Úvod do označování ginu

Stejně jako u všech zákonů, pokynů a nařízení vyžaduje výklad pravidel nařízení (EU) 2019/787 ze dne 17. dubna 2019 výklad. Vzhledem k tomu, že většina nařízení vstoupila v platnost až 25. května 2021, neexistuje k tomu žádná ustálená judikatura. Pokyny k jednání však lze odvodit ze samotného znění i z rozsudků vycházejících z nařízení (EU) 110/2008 ze dne 15. ledna 2008. V případě pochybností jsou však pouze soudy oprávněny vykládat předpisy pro správnou aplikaci. Náš blogový příspěvek má proto pouze charakter komentáře.

S rostoucí oblibou ginu přichází na trh stále více produktů, které nesplňují požadavky na gin, ale chtějí využít oblíbenosti kategorie produktů jako prodejního argumentu. Gin je oblíbený, ukazuje hořčici s ginem, gin dorty nebo barbecue omáčky s ginem. Tyto produkty jsou pro spotřebitele snadno identifikovatelné jako hořčice, omáčka nebo koláč. Ale produkty, které slouží jako náhražky ginu, jsou samozřejmě snadno zaměnitelné a výrobci chtějí co největší vizuální a kreativní blízkost skutečnému ginu.

Hranice mezi nepovolenou napodobeninou a povolenou náhražkou skutečného ginu je plynulá. Nepřijatelná napodobenina používá výrazy a symboly, které mohou spotřebitele uvést v omyl. Přípustná náhražka identifikuje a pojmenovává „náhradní gin“ v souladu s předpisy potravinového práva, aniž by se uchýlila k chráněným termínům jako „gin“ nebo „trnkový gin“. Nařízení o lihovinách a jeho předpisy pro označování, které částečně vycházejí z vyhlášky o informacích o potravinách, se vztahují na lihoviny s obsahem alkoholu 15 % objemových. Gin, destilovaný gin a suchý gin jsou zahrnuty jako lihoviny s minimálním obsahem alkoholu 37,5 % obj. a trnkový gin jako likér s obsahem alkoholu alespoň 25 % obj. Jsou definovány.

V zásadě platí, že nařízení o lihovinách pro nápoje s obsahem alkoholu nižším než 15 % obj. vůbec žádnou relevanci. V negativním smyslu nesmí nápoje používat výrazy chráněné v nařízení o lihovinách. Nejdůležitějším pravidlem pro nealkoholické náhražky ginu je nařízení o informacích o potravinách (EU) č. 1169/2011 ze dne 25. října 2011 a tamtéž čl. 7 odst. 1: „Informace o potravinách nesmí být zavádějící“. Produkty musí mít popisný štítek, který spotřebitelům umožní informovaný výběr. Speciální přísady, aromata, výrobní postupy, … by měly být zahrnuty do popisného označení, pokud mohou ovlivnit rozhodnutí o nákupu.

TIP: Podívejte se na to na jaký je nejlepší gin!

Označení ginu a likérů

Aby mohl být výrobek prodáván jako „gin“, musí splňovat vlastnosti definované v kategoriích 20 až 22, z nichž nejzákladnější je obsah alkoholu minimálně 37,5 % objemových. Pokud je obsah alkoholu nižší než 37,5 % objemových a výrobek má jinak vlastnosti „ginu“, je obchodní označení přesto „lihovina“, pokud je obsah alkoholu alespoň 15 % objemových.

Pokud je obsah alkoholu nižší než 15 % obj., ale více než 1,2 % obj., správný obchodní název může být „alkoholický nápoj“ .

Aby mohlo být použito obchodní označení „likér“, musí výrobek odpovídat popisu kategorie 33 v příloze I nařízení (EU) 2019/787. To obvykle znamená minimální obsah cukru 100 gramů na litr a minimální obsah alkoholu obvykle 15 % objemových. Pokud výrobek nesplňuje všechny vlastnosti kategorie, nelze obchodní označení použít. To také znamená, že názvy složené z obchodního názvu a výrazu jako „podle typu“, „typu“, „styl“, „výroba“, „chuť“ nebo „příchuť“ jsou zakázány.

Jedinou výjimkou, která povoluje použití termínu „gin“ pro lihovinu s obsahem alkoholu nižším než 37,5 % abv, je „trnka gin“. „Sloe Gin“ je „likér“ vyrobený macerací trnek v „Ginu“ s volitelným přidáním trnkové šťávy a je stáčen s minimálním obsahem alkoholu 25 % obj. K výrobě lze použít pouze přírodní aromata a aromatické extrakty. Prodejní označení „Trnkový gin“ může být doplněno výrazem „likér“, takže prodejní označení „Trnkový ginový likér“ by bylo přípustné.

Narážka

„Narážka“ je přímý nebo nepřímý odkaz na kategorii lihovin nebo prodejní označení. Složené termíny a části seznamů složek nejsou narážky. Příkladem narážky může být výraz „gin“ jako součást názvu společnosti „Ginologist“, „GNZERO“ jako označení pro nealkoholický destilát nebo „glow gin“ pro ochucený nápoj na bázi vína.

Pokud je na alkoholickém nápoji odkaz na kategorii lihovin, musí být velikost písma odkazu menší než velikost písma obchodního označení, které musí být čitelné ve stejném zorném poli. Vzhledem k tomu, že pro nealkoholické nápoje neexistují žádné jiné předpisy, měly by tyto zásady být také minimální ochranou proti klamání v případě narážek na nealkoholické nápoje.

Ginový likér

Nápoje na bázi ginu mohou nést jako obchodní označení termín „lihovina“ nebo „likér“. Nápoj na bázi ginu jako „likér“ musí splňovat požadavky kategorie „likér“, zejména s ohledem na obsah cukru. Jinak je třeba nápoj na bázi ginu označit jako „lihovinu“. Obsah alkoholu v „ginovém likéru“ však může pocházet pouze z „ginu“ s obsahem alkoholu alespoň 37,5 % objemových. Není povoleno přidávat například vodku nebo ethylalkohol zemědělského původu. Prodejní označení je zákonné označení a mělo by být jasně čitelné jako nedílná součást na přední straně produktu.

TIP: Podívejte se na velký sortiment ginů.

Klamání spotřebitelů

První zásadou nařízení o informacích o potravinách je, že balení, označování a informace o potravinách nesmí být zavádějící. To zahrnuje prezentaci, tvar a vzhled lahve, obal, použité obalové materiály, způsob, jakým jsou uspořádány, prezentovány a podávány, a prostředí, ve kterém jsou prezentovány. Součástí zavádějícího označení potraviny může být i obrazové znázornění a také tvar a barva láhve. Je třeba vzít v úvahu celistvost prezentace. Obchodní označení, čisté množství náplně a obsah alkoholu musí být ve stejném zorném poli. Spotřebitel musí být schopen vnímat tyto tři informace na první pohled,

Pokud například etiketa, tvar a barva láhve, styl a název jasně napodobují oblíbenou značku ginu, mohlo by to být považováno za zavádějící a porušovat zákonné požadavky. Následující informace lze považovat za vodítko:

nízký obsah alkoholunápoj má obsah alkoholu 1,2 % obj. nebo méně. Na etiketě by měl být uveden maximální obsah alkoholu.
bez alkoholunápoj neobsahuje žádný alkohol, a proto má obsah alkoholu nejvýše 0,05 % obj. Z technologických důvodů to u vína/sektu není možné. Výraz „bez alkoholu“ nebo označení „0,0 % obj.“ by nemělo být používáno s označeními vyhrazenými pro alkoholické nápoje, jako je například „gin bez alkoholu“.
nealkoholickýNápoje s obsahem alkoholu vyšším než 0,05 % obj. a nejvýše 0,5 % obj. Na etiketě by měl být uveden údaj o obsahu zbytkového alkoholu nejvýše 0,5 % obj.
dealkoholizovanéTento termín by se měl používat pouze v případě, že byl alkohol z alkoholického nápoje odstraněn procesem, jako je reverzní osmóza, dialýza a vakuová rektifikace. Dealkoholizovaný nápoj by měl mít obsah alkoholu maximálně 0,5 % obj. a na etiketě by měl být uveden zbytkový obsah alkoholu.

Optimální označování ginových náhražek

Úplné označení včetně nutričních údajů a seznamu složek je povinné pro nápoje s obsahem alkoholu 1,2 % obj. a méně.

Požadavky na označování zahrnují:

  • Obsah alkoholu v % obj.
  • Nettofüllmenge
  • Označování alergenů
  • Označování aditiv (např. barviv)
  • Jméno a adresa výrobce
  • Země původu (pokud by byl bez těchto údajů zavádějící, např. turecký pepř z Dánska)
  • Pokyny pro skladování a použití (pokud je to nutné)
  • Množství složek (označení QUID, pokud by bylo bez této informace zavádějící)
  • datum minimální trvanlivosti
  • Seznam ingrediencí
  • nutriční deklarace

TIP: Podívejte se na velký sortiment ginů.

Závěr o označování ginu, ginového likéru a ginových náhražek

Pokud se jako výrobce budete včas zabývat správným značením svých výrobků, můžete si ušetřit spoustu problémů a vysokých následných nákladů. Přepracování a změna zavedené značky často vede ke ztrátě důvěry a vyžaduje pečlivou komunikační strategii. Jasné, jednoznačné umístění a komunikace jsou nejlepší dlouhodobou volbou pro budování image a důvěry. Hybridní produkty, které nejsou ani vínem, ani whisky, jsou spotřebiteli oceňovány méně než dlouhodobá, vysoce kvalitní a stálá kvalita známé kategorie. Proto jsou experimenty značek jako „Gordon’s“ s nápojem 0,0 % obj. velkým rizikem pro marketingové stratégy. Značka „Gordon’s“ (téměř synonymum pro gin) by se takovými experimenty dala jednoduše rozředit. Ale také a zejména malé místní lihovary s méně výkonným právním oddělením by udělaly dobře, kdyby své produkty jasně odlišily „gin“ a „nealkoholické náhražky“. Cokoli jiného s sebou vždy nese riziko zklamání. A pro image není nic horšího než zklamaní zákazníci.